A vida no Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Evyn Steltman - WaarBenJij.nu A vida no Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Evyn Steltman - WaarBenJij.nu

A vida no Rio de Janeiro

Blijf op de hoogte en volg Evyn

27 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

En ik maar denken dat de kakkerlakken en beestjes weg zouden blijven. Nadat ik al mijn spullen had verhuisd met een wasmand naar mijn nieuwe kamer en alles een plekje had gegeven, even met papa geskyped toen ik de kakkerlak in mijn beeldscherm achter mij over de muur zag lopen! Met mijn supersonische spuitbus ben ik gaan spuiten en de kakkerlak zo mijn kamer uit gekregen. Hoppend ging de kakkerlak naar de gang op zoek naar een ander target. Ik heb toen maar gelijk maar mijn hele kamer ondergespoten, alle kiertjes en ruimtes en vooral de deur. Toen ik naar buiten liep zag ik opeens de kakkerlak op zijn rug liggen en heb ik hem nog meer gespoten en toen opgepakt met een wc papiertje en doorgespoeld bij de wc. Dat was 1 en hopelijk de laatste. De plek waar de kakkerlak even goed gespoten nog zorgen dat de eventuele eitjes ook dood waren als ze er zouden liggen. KIPPENVEL!

Nu twee weken al in mijn nieuwe kamer en kom nog elke keer mijn kamer binnen en dat ik eerst even goed rond kijk of er wat te zien is. Niets! Gelukkig maar, heb ook nog geen kakkerlak meer gezien of andere beestjes in mijn kamer.

De dagen op stage vliegen echt voorbij en is elke dag weer anders en leer ik heel veel over bestemmingen en hoe het binnen het bedrijf gaat. Mede ook dankzij mijn opdrachten voor school die ik moet doen en daar door steeds meer de ins en outs krijgen van de anderen. Binnen het bedrijf is het ontzettend gezellig, net 1 grote familie en ook al versta ik niet altijd wat ze zeggen, door hun bewegingen, stem geluid en gezichtsuitdrukking kan ik toch heel veel begrijpen wat er gaande is. Soms is het heel grappig om te zien hoe ze dan communiceren en dat het absoluut niet altijd in elk bedrijf gaat en lange na niet altijd bij elk bedrijf kan doen.

In het weekend ga ik vaak wandelen. Rondkijken wat er allemaal is en vooral ook mensen kijken. Het is heel moeilijk om hier te zeggen van, jij bent een Braziliaan en jij bent een toerist. Dat is gewoon bijna onmogelijk en je kan ook niet zeggen van een Braziliaan kan gekenmerkt worden door iets. Bij sommige culturen kan je het wel zien van, jij bent een Spanjaard en jij bent een toerist in Spanje. In de ochtend ook als ik naar school loop zie ik heel veel zwervers die slapen op straat. Mensen die bedelen is ook erg veel aanwezig hier. Copacabana is dan ook zeker wel de toeristen plek en de plek waar de meer welvarende wonen, maar om die mensen dan zo te zien is toch wel schokwekkend. De 1 heeft een soort van blikjes vorm bobbel uit zijn buik komen die hij goed laat zien en van de week zag ik ook iemand die spijlen in zijn been had. Ze bedelen vooral naar mijn idee voor geld dat hun medische kosten kan betalen. In Nederland is het allemaal goed geregeld en voor mij ook, mocht er hier wat met mij gebeuren, maar dat is dus lang niet overal ook al zou je dit niet gelijkt associëren met Brazilië.

Verder zijn ze heel druk met de voorbereidingen voor Carnaval dat over 2 weken hier is. Op het strand zijn ze bezig en in de straten wordt er gewerkt. Zelf kan ik mij nog niet inbeelden bedenken wat ik kan verwachten. Wel vraag ik mij af hoe al die bezoekers van over de hele wereld hier kunnen gaan communiceren als ze bijvoorbeeld iets bestellen in een restaurant. Het is namelijk niet zo dat mensen hier Engels spreken. Dat zou toch eigenlijk wel moeten en vooral gestimuleerd worden. Niet alleen voor het wereld wijde well known carnaval in Brazilië maar ook de wereldkampioenschappen die in 2014 hier worden gehouden en de Olympische spelen in 2016 hier in Brazilië. Via Ada Tours weet ik dat er heel veel Russen naar Rio de Janeiro komen voor dit spektakel, maar zij zijn ook niet bepaald degene die Engels kunnen dus ben benieuwd hoe sommige mensen hier goed behandeld kunnen worden. Zelf weet ik als geen ander dat ze liever Portugees praten met je dan Engels en dat maakt het zeker lastig en ook onzeker als je iets wilt hebben.

Hier in Rio de Janeiro is het weer heerlijk zo’n 27/28 graden met een briesje wind, perfect. Alleen in de weekenden komt het altijd uit dat het de hele dag regent en dat weerhoud mij er nog van dat ik zeker ben dat ik een dagje naar het strand kan gaan. Ik ben dan misschien totaal geen strand persoon, met al dat zand, geef mij liever maar een zwembad, maar het zou wel lekker zijn om gewoon een keer een dagje op het strand te liggen zonder dat er regen verwacht wordt.

In het huis komen en gaan de mensen de laatste tijd veel. Er zijn een paar weg gegaan en een paar bijgekomen. Merk wel dat de jongens/mannen hier wat aangenamer zijn dan de meiden. Met de jongens heb ik soms wel leuk contact en lachen ze altijd als ze mij zien, maar de meiden is er totaal geen click. Waarschijnlijk ook omdat ze geen Engels kunnen en het dus erg moeilijk communiceren is. Er kan nog net een hoi uit als ze we elkaar tegen komen in de keuken of in de gang. De jongens die zeggen hoi vragen hoe het gaat en lachen, daar heb ik dan toch echt sneller een click mee dan meiden die niet eens het proberen.

De week is lang op het werk ook al gaat het zeker snel, maar ben daardoor in het weekend uitgewoond soms en heb ik niet altijd zin om weg te gaan. Zorg er zeker wel voor dat ik frisse lucht krijg, want heb ook geen raam in mijn kamer, maar door de nog niet zoveel sociale contacten ben ik vaak alleen en zorg ik eigenlijk nu al dat ik mijn opdrachten voor school doe. Zodat wanneer ik hier contacten heb dat ik lekker mijn gang kan gaan en niet hoef te denken, maar oh wacht moet echt wat gaan doen aan die opdrachten anders komt het nooit af. Rond Carnaval denk ik dat het balletje meer gaat rollen en dat ik ook wat meer ga ondernemen. Wil zeker de toeristische plekjes zien ook al ben je daar ook wel klaar mee als je Sugarloaf en Corcovado hebt gezien. Rio de Janeiro is een grote stad en ben nog niet op mijn gemakt om even de bus te pakken of de metro en de boel verkennen. Ook in de avond ben ik niet op straat te vinden als het donker hier is, want ook al is de veiligheid hier zeker verbeterd en er meer politie is, de hoeren staan nog steeds hier op straat voor de hotels in Copacabana. Heb zover ook nog niets buiten te zoeken en weet ook niet waar ik naar toe zou moeten.

Ik ben hier al weer 3 weken en de eerste maand stage zit er dan ook al weer bijna op. Als het zo doorgaat dan zijn die andere 5 maanden zo om en dan hoop ik dat ik mijn tijd hier goed heb gedaan en alles heb gedaan wat ik zou willen.

Liefs Evyn!

  • 28 Januari 2013 - 12:07

    Sun Mare:

    Hey Eyvin,

    Lees net je reisverslag!
    Eind februari kom ik ook naar Rio de Janairo. Misschien is het leuk om contact te houden en elkaar daar eventueel te ontmoeten. Ik kom ook om vrijwilligerswerk te doen, dat begint in midden maart.
    Voor die tijd heb ik vrij om te stad te verkennen etc. Dus als je een keer een weekend zin heb om te meeten, hoor ik het graag van je.

    Liefs, Sun Mare!

  • 28 Januari 2013 - 12:09

    Sun Mare:

    Mailadres:
    sunmare10@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evyn

Actief sinds 26 Maart 2008
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 41201

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 03 April 2014

Writing my Thesis

05 Januari 2013 - 03 Juli 2013

Internship Rio de Janeiro, Brazil

18 Maart 2012 - 14 April 2012

Asia

18 Juli 2011 - 10 Augustus 2011

Summercourse USA

23 Mei 2011 - 30 Mei 2011

Macedonia

20 Augustus 2009 - 26 Mei 2010

High School Year USA

29 Juni 2008 - 26 Juli 2008

Malta!

Landen bezocht: